Ki-kicsoda - akik beírták nevüket Siófok történetébe
Kedves Látogató!
Ezen az oldalon olyan, ma már nem élő személyek adatai találhatók, akik nem csak születésük, vagy haláluk révén kötődtek Siófokhoz, de ha nem is éltek itt tartósan, valami módon elősegítették fejlődését, alakították a település történetét. Az egyes személyeknél elsősorban a siófoki életrajzi vonatkozásokat igyekezetünk kiemelni, megismertetni.
Adattárunk nem lezárt, folyamatosan bővül. Minden új, ellenőrizhető információt, adatot köszönettel fogadunk!
Kaáli Nagy Dezső
vízépítő-mérnök
(Kraszna, 1868. május 17. - Siófok, 1940. márc. 22.)
Oklevelét a Budapesti Műegyetemen szerezte 1896-ban. Utána
az aradi, majd a székesfehérvári Kultúrmérnöki Hivatalban dolgozott. 1911-tõl 1934-ig a balatoni kikötők Magyar Királyi felügyelőségének vezetője volt. Több évtizedes tevékenysége alatt számos balatoni kikötőt megújított, s a balatoni vízállás műszaki értékelésével a hullám- és jégkárnak kitett partokat megerősítette. Nevéhez fűződik a legtöbb új kikötő (Tihany, Balatonföldvár, Siófok, Balatonlelle stb.) megépítése is, amelyek a víziközlekedés fejlődéséhez jelentősen hozzájárultak. Újítása volt a széles körben használt KND jelű partvédőmű.
A Balaton körül, a tó időjárási és talajviszonyaihoz alkalmazkodva, kétféle kikötőt építettek. Az északi parton jellegzetes a tóba benyúló móló. Ennek a végén van a fejként kiszélesedő, úgynevezett mólófejes kikötő. A déli parton, minthogy itt gyakori a hullámverés, medencés kikötőket építettek. Ezeket két móló öleli körül, s csak egy keskeny bejárati rész van szabadon A déli part legjelentősebb ilyen építménye a Sió torkolatában lévő siófoki kikötő. Maga a kikötő három részből áll: a külső vagy vitorláskikötőből, a belső téli kikötőből a sólyával, valamint a Sió-csatorna mentén a hajókikötőből, amelyet zsilip zár le. Kaáli Nagy Dezső mérnök terve alapján több fokozatban alakult ki a mai kikötőkomplexum. Építését 1935-ben fejezték be. 1931–1948 között a külső kikötő elegendő volt a vitorlások kiszolgálására.